Friday 16 August 2013

Test yg pertama

Assalamualaikum

Saja nak merakam kan test yang saya ambik setelah duk sakit sebelum ni tapi selepas raya ni saya rasa sakit tu menjadi jadi plak di hujung jari especially jari kiri jari manis lebih2 lg....

Pada hujung jari manis....


Rasa ngilu...lebih lebih lagi kalau terkena something....ye lah macam kita kaum perempuan ni kan...bab bab cuci periuk belanga tu keja asasi kita lah kan...letak terendam dalam sinki tu takde sape teringin nak membuatnya...mak ni jugak la kan....

Jadi selama duk sakit ni saya salah kan kerja cuci periuk besar tu sebab mungkin tersalah pegang...terkehel jari manis ku

Semalam gi singgah farmasi ....teringat nak tanya farmacist yg dah rapat mcm adik sendiri tu...*tetiba*
Dia ajak buat blood test utk uric asid...sebab dia kata mustahil terkehel jari masa cuci periuk sebab org normak tak pegang barang dgn ujung jari....hehee ye tak ye kaaann?


Result uric asid...6.2...kira o.2 atas tahap normal yg mana dia kata normal uric asid kena belowwww 6.0 tu...

Allah...baru 0.2 dah sakittttt macam ni so kalau naik lg entah la saya dapat tahan ke idak kan...

Sakit mcm jarum2 banyak2 cucuk kat tempat sakit tu...banyakkkk jarum tau...esp belah pagi...dan apa lagi kalau bergesel dgn benda2..mcn yg saya rasa bila duk cuci periuk tu

Mula la " ooo patut laa...."

Si adik farmacist tu cakap " kak...u dah start kena control makan ni tau....."

So ini rahsia saya..kat blog sepi ni je saya cerita...chances nya orang nak tau ada tapi yang tahu adalah orang yang tak kan pecah rahsia... :))

So mulai sekarang...saya akan selit kan juga cerita saya berlawan dgn gout...suka atau tidak dia dah hinggap...gout takde ubat..yg ada hanya untuk control rasa sakit je..dgn jaga pemakanan dan mild exercise kena buat...

Saya masih duk cari info tentang gout ni...nak jugak kena jumpa pakar untuk check betul betul tahap gout ni....yg pasti saya memang tak nak sentuh mknan dr kekacang lagi...susah tu..

Ok lah sampai sini dulu...
Terima kasih singgah ya...
Jumpa lagi

P/s .....sory gambar gelap...ambik sembunyi2 gitu lah jadi nya :)

posted from Bloggeroid

6 comments:

  1. kacang goreng, kacang dal, kacang tumbuk, kacang hijau, kacang panjang, kacang soya, kacang peas, kacang tanah bla bla bla... huii.. banyak tuu.. keturunan sebelah suami (yang lelaki) memang kena standby gout ni sbb pakcik2 teruk kena..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak mid.....ala dah la I suka mkn kacang...esp kuah kacang tu...hemm...

      Delete
  2. salam kak saniah,

    lor.. tak sangka pulak kan kak.. 0.2 je dah gitu sakit.. betul la kita ni kena banyak exercise.. yg kita byk makan je..

    sebelum teruk baik kontrol mana yg boleh.. mudahan x kena lagi..

    selamat hari raya kak
    maaf zahir batin ..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cikda....
      Iye ...sakit betul walaupun baru 0.2 agaknya mcmana la yg dah tggi bacaan tu kan....boleh ngangis dibuatnya
      Tu laa dah kena exercise tp ibu jari kaki pun duk terasa ngilu je ni...mcmana tu?....huhuuu

      Delete
  3. Makchaq pun sakit sendi tapi bukan gout, arthritis, sakit & kadang2 bengkak semua sendi2 jari... Memang boleh bayang la sakit yang saniah rasa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak chaq....
      Ya Allah...kesian kak chaq..mesti sakit tu..sy yg sikit ni pun ishh tak tahan...sabaq na kak chaq....jg mkn sama k ....

      Delete